Krzysztof Struziak
Samorząd gminny powiatu dąbrowskiego w dobie autonomii
galicyjskiej
Podstawę organizacyjną samorządu w dobie autonomii galicyjskiej stanowiła Ustawa Państwowa z 5 marca 1862 roku, która wprowadzała we wszystkich krajach koronnych jednolity w swym założeniu system władz samorządowych na szczeblu podstawowym [Dz.p.p., Nr 18]. Dopiero pięć lat później, po długotrwałych dysputach w komisjach Sejmu Krajowego uchwalona została w dniu 12 sierpnia 1866 roku tzw. galicyjska „ustawa gminna”, która stwierdzała w § l., że „Osada (wieś, miasteczko, miasto), mająca obecnie własny zarząd gminy, stanowi gminę” [Dz.U.K 1866, Nr 19].
Przedmiotem artykułu jest działalność samorządu gminnego w powiecie dąbrowskim, którego granice ukształtowały się dopiero w drugiej połowie XIX wieku, w wyniku kilku reform administracyjnych podejmowanych od połowy lat pięćdziesiątych. Uzupełnieniem tekstu są zdjęcia wybranych pieczęci gminnych i obszarów dworskich, które widnieją na dokumentach znajdujących się w zasobach Archiwum Narodowego w Krakowie.
Według danych zawartych w repertorium miejscowości galicyjskich wydanym w 1874 roku przez c. k. Centralną Komisję Statystyczną na podstawie spisu ludności z roku 1869 (wraz z późniejszymi zmianami), podział powiatu dąbrowskiego na gminy jednostkowe, według liczby ludności i domów wyglądał następująco:
Tabela 1.
Wykaz gmin powiatu dąbrowskiego wraz z liczbą ludności i domów z 1869 r.
Gminy (1-26) |
liczba |
Gminy (27-52) |
liczba |
Gminy (53-78) |
liczba |
Gminy (79-102) |
liczba |
||||
domów |
osób |
domów |
osób |
domów |
osób |
domów |
osób |
||||
Adamierz |
40 |
208 |
Jadowniki Mokre |
156 |
995 |
Olesno |
108 |
622 |
Świdrówka |
32 |
223 |
Bagienica |
109 |
674 |
Jagodniki |
17 |
106 |
Oleśnica |
47 |
303 |
Świebodzin |
91 |
537 |
Bieniaszowice |
40 |
244 |
Janikowice |
29 |
194 |
Otfinów |
88 |
570 |
Szarwark |
198 |
1007 |
Biskupice |
33 |
192 |
Kanna |
76 |
450 |
Pałuszyce |
45 |
261 |
Szczucin |
98 |
844 |
Bolesław |
100 |
663 |
Karsy |
58 |
356 |
Pasieka |
58 |
363 |
Tonie |
68 |
417 |
Borki |
65 |
421 |
Kłyż |
65 |
377 |
Pawłów |
44 |
266 |
Ujście Jezuickie |
56 |
355 |
Borusowa |
72 |
416 |
Kozłów |
39 |
214 |
Pierszyce |
31 |
192 |
Wielopole |
102 |
622 |
Bmik |
127 |
628 |
Kupienin |
106 |
647 |
Pilcza Żelich. |
73 |
451 |
Wietrzychowice |
79 |
564 |
Brzezówka |
89 |
515 |
Kuzie |
19 |
127 |
Podborze - Breń |
49 |
285 |
Wójcina |
26 |
165 |
Bugaj |
11 |
71 |
Laskówka Chorąska |
79 |
451 |
Podkościele |
90 |
577 |
Wola Grębosz. |
71 |
413 |
Chorążec |
23 |
132 |
Laskówka Delastowska |
36 |
226 |
Podlipie |
66 |
426 |
Wola Rogowska |
91 |
590 |
Ćwików |
148 |
844 |
Łęka Szczucińska |
44 |
284 |
Radgoszcz |
538 |
3195 |
Wola Szcz. |
23 |
164 |
Czyźów |
12 |
76 |
Łęka Żabiecka |
20 |
117 |
Radwan |
101 |
691 |
Wola Żelich. |
87 |
525 |
Dąbrowa |
176 |
2979 |
Lipiny |
88 |
421 |
Ruda |
19 |
119 |
Wólka Grądzka |
30 |
176 |
Dąbrowica |
52 |
346 |
Lubasz |
90 |
570 |
Samocice |
178 |
1036 |
Wólka Mędrz. |
77 |
463 |
Dąbrówka Gorz. |
19 |
111 |
Lubiczko |
49 |
267 |
Siedliszowice |
99 |
599 |
Zabmie |
62 |
365 |
Dąbrówki Breń. |
115 |
698 |
Luszowice |
277 |
1507 |
Sieradza |
114 |
721 |
Zakirchale |
17 |
92 |
Demblin |
91 |
558 |
Małec |
88 |
516 |
Sikorzyce |
73 |
417 |
Zalipie |
130 |
772 |
Dalastowice |
40 |
249 |
Maniów |
86 |
582 |
Skrzynka |
86 |
514 |
Załuże |
20 |
129 |
Goruszów |
26 |
150 |
Mędrzechów |
198 |
1106 |
Słupiec |
120 |
693 |
Zawierzbie |
23 |
146 |
Gorzyce |
108 |
655 |
Miechowice Małe |
85 |
561 |
Smęgorzów |
170 |
1101 |
Zazamcze |
63 |
370 |
Grądy |
93 |
571 |
Miechowice Wielkie |
102 |
681 |
Smyków Mały |
87 |
464 |
Żdżary |
74 |
375 |
Gręboszów |
76 |
418 |
Nieczajna |
234 |
1290 |
Smyków Wielki |
115 |
610 |
Żelazówka |
70 |
404 |
Gruszów Mały |
39 |
258 |
Nowopole |
31 |
176 |
Strojców |
30 |
149 |
Żelichów |
81 |
467 |
Gruszów Wielki |
169 |
951 |
Odmęt |
48 |
312 |
Suchy Grunt |
48 |
325 |
Razem |
8396 |
52231 |
Hubenice |
63 |
373 |
Odporyszów |
108 |
644 |
Swarzów |
86 |
518 |
Źródło: Orts-Repertorium des Königreiches Galizien und Lodomerien mit dem
Grossherzogthume Krakau auf Grundlage der Volkszählung vom Jahre 1869 (OR),
Wien 1874.
Z
powyższego zestawienia wynika, że w 1869 roku, na terenie powiatu dąbrowskiego
funkcjonowały 102 gminy administracyjne zamieszkałe przez 52231 osób w 8396
domach. Na 1 gminę przypadało więc średnio 512 mieszkańców i 82 domy. Według
przyjętych przez T. Pilata [Lwów 1878] przedziałów statystycznych - w 12
gminach znajdowało się jedynie do 25 domów, w 23 - od 26 do 50, w 42 - od 51 do
100, w 22 - od 101-200, w 2 - od 201 do
Obok wymienionych gmin równorzędną kategorię jednostek administracyjnych stanowiły obszary dworskie, które według ustawy, stanowiła każda własność tabularna. Odnośnie obszarów dworskich, należy uwzględnić w pierwszym rzędzie okręgi mające wspólny zarząd administracyjny, tzw. „przełożeństwa obszarowe”, których liczba zależała przede wszystkim od liczby właścicieli ziemskich w powiecie.
Tabela
2.
Wykaz obszarów dworskich powiatu dąbrowskiego wraz z liczbą ludności i domów z 1869 r.
Obszary dworskie (1-29) |
liczba |
Obszary dworskie (30-58) |
liczba |
Obszary dworskie (59-87) |
liczba |
|||
domów |
osób |
domów |
osób |
domów |
osób |
|||
Adamierz |
2 |
20 |
Łęka Żabiecka |
1 |
17 |
Skrzynka |
8 |
67 |
Bagienica |
19 |
244 |
Lipiny |
4 |
38 |
Słupiec |
20 |
135 |
Bieniaszowice |
2 |
19 |
Lubasz |
14 |
124 |
Smęgorzów |
2 |
23 |
Bolesław |
4 |
62 |
Lubiczko |
4 |
46 |
Smyków Mały |
4 |
31 |
Borki |
5 |
51 |
Luszowice |
12 |
100 |
Smyków Wielki |
4 |
18 |
Borusowa |
3 |
46 |
Małec |
4 |
42 |
Strojców |
1 |
4 |
Bmik |
3 |
43 |
Maniów |
6 |
62 |
Suchy Grunt |
8 |
61 |
Brzezówka |
4 |
27 |
Mędrzechów |
9 |
100 |
Swarzów |
2 |
14 |
Chorążec |
1 |
4 |
Miechowice Małe |
5 |
28 |
Świdrówka |
1 |
6 |
Ćwików |
5 |
75 |
Miechowice Wielkie |
3 |
20 |
Świebodzin |
2 |
37 |
Czyźów |
3 |
25 |
Nieczajna |
3 |
20 |
Szarwark |
8 |
67 |
Dąbrowa |
1 |
49 |
Nowopole |
4 |
19 |
Szczucin |
10 |
122 |
Dąbrowica |
12 |
101 |
Odmęt |
2 |
16 |
Tonie |
2 |
27 |
Dąbrówka Gorzycka |
2 |
13 |
Odporyszów |
5 |
30 |
Ujście Jezuickie |
8 |
47 |
Dąbrówki Breń. |
3 |
31 |
Olesno |
4 |
46 |
Wielopole |
3 |
49 |
Demblin |
4 |
25 |
Oleśnica |
3 |
35 |
Wietrzychowice |
6 |
57 |
Dalastowice |
6 |
46 |
Otfinów |
10 |
114 |
Wójcina |
5 |
38 |
Gorzyce |
7 |
58 |
Pałuszyce |
6 |
57 |
Wola Gręboszowska |
2 |
14 |
Grądy |
2 |
38 |
Pasieka |
3 |
21 |
Wola Rogowska |
3 |
25 |
Gręboszów |
5 |
31 |
Pilcza Żelichowska |
3 |
25 |
Wola Szczucińskas |
13 |
111 |
Gruszów Wielki |
15 |
126 |
Podborze - Breń |
11 |
122 |
Wola Żelichowska |
2 |
14 |
Jadowniki Mokre |
3 |
27 |
Podlipie |
1 |
10 |
Wólka Grądzka |
3 |
28 |
Janikowice |
1 |
11 |
Radgoszcz |
37 |
292 |
Wólka Mędrzechowska |
1 |
8 |
Kanna |
4 |
37 |
Radwan |
7 |
55 |
Zabmie |
3 |
24 |
Kłyż |
4 |
51 |
Ruda |
3 |
29 |
Zalipie |
3 |
47 |
Kupienin |
2 |
14 |
Samocice |
1 |
7 |
Załuże |
7 |
58 |
Laskówka Chorąska |
2 |
20 |
Siedliszowice |
19 |
95 |
Żdżary |
5 |
42 |
Laskówka Delastowska |
2 |
9 |
Sieradza z Fiukiem |
8 |
76 |
Żelazówka |
7 |
60 |
Łęka Szczucińska |
1 |
5 |
Sikorzyce |
3 |
20 |
Żelechów |
7 |
51 |
Razem |
472 |
4296 |
Źródło: OR
Z przedstawionych danych wynika, że na terenie 87 obszarów dworskich zamieszkiwało 4296 osób w 472 domach. Na jeden obszar dworski przypadało więc 49 osób i 5,4 domów. Stosując się do przyjętych przez wspomnianego już T. Pilata przedziałów statystycznych, w 77 z nich znajdowało się do 10 domów, w przedziale 11-20 – 9 domów (Bagienica, Dąbrowica, Gruszów Wielki, Lubasz, Podborze, Siedliszowice, Słupiec, Wola Szczucińska), natomiast powyżej 20 domów zanotowano jedynie w Radgoszczy.
Podsumowując dane
przedstawione w tabelach (1 i 2) powiat dąbrowski liczył ogółem: 2 miasteczka,
100 gmin wiejskich, 87 obszarów dworskich z 38 „przełożeństwami”, czyli 140
jednostek administracyjnych, w 90 okręgach katastralnych. Jak informuje w swoim
opracowaniu z 1874 r. T. Pilat, obszar powiatu wynosił 10.9282 - mil kwadratowych (m.kw.) (628.9 km2),
z czego
Niezbędnym uzupełnieniem wymienionej „ustawy gminnej” z 1866 roku była ordynacja wyborcza do rad gminnych. Uzależniała ona prawo głosowania od płci, wieku, a także od wykształcenia i posiadanego majątku. Wyborcy podzieleni byli na tzw. koła wyborcze o określonym statusie majątkowym, który ustalano w oparciu o wysokość rocznego podatku dochodowego. Niezależnie od tego podatnik płacący w ciągu roku jedną szóstą wszystkich gminnych podatków wchodził do rady gminnej automatycznie, jako tzw. wirylista. Jak nietrudno zauważyć taka ordynacja wyborcza wykluczała z czynnego udziału w pracach samorządu większość lokalnej społeczności.
Ustawa gminna poświęcała cały rozdział (21 paragrafów) zakresowi i sposobowi działania wybranej radzie gminnej: „[…] rada jest organem uchwalającym, ale zarazem pierwszym i najważniejszym czynnikiem życia gminnego; gdyż ma ona prawo i obowiązek czuwania nad wszystkimi interesami gminy, wiele spraw gminnych nie może być wcale załatwionych bez uchwały rady, a w innych znowu ona oznacza zakres własny i stosunek swój do zwierzchności gminnej. Ustawa czyniąc z rady gminnej organ niezbędny autonomicznego życia, przepisała zarazem pewne formy obradowania, które mają dowodzić udziału rady i prawomocności zapadłych uchwał, lub też mają dać rękojmię prawidłowego postępowania rady. Przede wszystkiem więc ustawa stanowi sposób zwoływania posiedzeń rady, przepisuje sposób obradowania i poleca, aby posiedzenia rady odbywały się przynajmniej raz na kwartał, a więc aby w ciągu roku było co najmniej 4 posiedzeń” [J. Kleczyński, s.169].
W rzeczywistości jednak posiedzenia odbywały
się bardzo rzadko i często nie były protokołowane. W powiecie dąbrowskim w 1874
r., na 100 gmin, 2 nie prowadziły nawet ksiąg uchwał, w 70 nie odbyło się żadne
posiedzenie, w 3 – 1, w 2 – 12, w 3 – 7,
w 4 - 6 –
Wybrana rada gminna była organem ustawodawczym i kontrolującym zwierzchność gminną (organ wykonawczy), składającą się z naczelnika gminy, jego zastępcy i dwóch członków, tzw. asesorów, którą wybierała spośród radnych. Kadencja zwierzchności gminnej i rady trwała początkowo trzy lata. Od 1884 roku wprowadzono na wzór niemiecki kadencję sześcioletnią, z tym, że co trzy lata wymieniano połowę członków. Dla zapewnienia ciągłości pracy rady wybierano zastępców (połowa liczby radnych), którzy wchodzili w skład rady gminnej, kiedy czynny radny z różnych powodów nie wypełniał swoich obowiązków.
Budynek Urzędu Gminy w Gręboszowie w latach autonomii [J.
Bojko]
Do najważniejszych zadań zwierzchności gminnych należało: zarządzanie majątkiem, oraz dochodami i wydatkami gminy w ramach budżetu, prowadzenie zakładów, przedsiębiorstw i robót, realizacja uchwał i rozporządzeń dotyczących zadań własnych, organizowanie i prowadzenie opieki nad ubogimi. Rada gminna na wniosek lub po wysłuchaniu naczelnika gminy mogła uchwalić, aby sprawowanie poszczególnych czynności ogólnego zarządu gminy lub policji miejscowej powierzone zostało osobnym komisjom, których przewodniczącym zostawał jeden z członków zwierzchności gminnej. Kasowość i rachunkowość rady gminne mogły powierzać opłacanym urzędnikom, pracującym pod nadzorem zwierzchności gminnej. Za swoje czynności naczelnik gminy odpowiadał przed radą, a w poruczonym zakresie także przed starostą. Wynagrodzenie otrzymywał z funduszy gminy, którego minimum wyznaczał Wydział Krajowy dla każdego miasteczka, po wysłuchaniu rady gminnej.
Jak napisał J. Kleczyński, „powszechnie wiadomo, że wartość instytucji nie tyle polega na ustawach, ile na ludziach, gdyż najdoskonalsze ustawy nie będą miały znaczenia bez odpowiednich wykonawców. Chcąc zatem poznać stosunki samorządu gminnego należy rozpocząć od zapoznania się, „z żywiołami mającymi wprowadzać go w życie” [s.113]. Według danych wysłanych w 1875 roku przez Wydział Powiatowy w Dąbrowie, na 100 wójtów i 203 przysiężnych, wszyscy określili się jako rolnicy. Wśród wymienionych wójtów, jedynie 12 wykazano jako umiejących czytać i pisać, 8 jako niepiśmiennych (umiejących czytać), 3 słabo czytających, natomiast aż 77 jako analfabetów. W gronie 203 przysiężnych wymieniono tylko 13 umiejących czytać i pisać. Łącznie więc wśród 303 członków zwierzchności gminnych powiatu dąbrowskiego - 88.11% (267 osób) stanowili analfabeci. Nieco tylko lepiej było w powiatach sąsiednich, przykładowo w mieleckim 72.30%, tarnowskim 83.26%, ale gorzej w gorlickim 91.50% [s. 128]. Z tego stanu zupełnego niedołęstwa członków zwierzchności wynikały najfatalniejsze następstwa. Zadania administracji nie były wykonywane i zewsząd dochodziły skargi na panujący nieład.
Ten
rozpaczliwy obraz stosunków gminnych w powiecie dąbrowskim nie byłby jednak
pełnym, gdybyśmy do niego nie wciągnęli pisarzy, którzy wprawdzie nie wchodzili
w skład zwierzchności gminnych, ale powszechnie wiadomo było, że wobec
„ciemnoty i niezdarności wójtów”, cały zarząd gminy spoczywał na pisarzu, a
wiele wydziałów powiatowych zapominało nawet o tym, że właściwie wójt, radni i
zwierzchność gminy powinni posiadać warunki oraz odpowiednie kwalifikacje do
sprawowania powierzonych im czynności [s. 135]. W gronie pisarzy, w porównaniu
do zwierzchności gminnych, występowało większe zróżnicowanie zawodowe. Zanotowano
bowiem: 45 – rolników, 2 (kupców, przemysłowców), 2 urzędników, 9 nauczycieli
lub oficjalistów, a 3 nie określiło
swoich zajęć. W 1875 roku w powiecie dąbrowskim pracowało łącznie 61 pisarzy
gminnych. Jak zanotowano, „uzdolnieni (8) pracują w 19 gminach, mało uzdolnieni
(3) w 7 gminach, natomiast nieuzdolnieni (50) w 71 gminach”. Wśród tych pisarzy
– 39 pracowało w 1 gminie, 16 w 2 gminach, 2 w 3 gminach , 2 w 4 gminach i po 1
w 6
i 7 gminach. Wyłącznie ze stałą pracą było 48 pisarzy w 78 gminach, z
niestałą 12 w 12 gminach, bezpłatnie
pracowało 7 w 7 gminach, brak pisarzy
odnotowano w 3 gminach. W całym powiecie dąbrowskim przypadało więc 12%
zdolnych wójtów i 13.1% pisarzy. Jak donosił Wydział Powiatowy dąbrowski
„pisarze są ludzie prości, noszą tylko nazwę pisarzy, nie widzą nawet potrzeby
obeznania się z ustawami, nie pojmują swych obowiązków i zbywają czynności byle
jak” [s. 155]. Według zestawienia z 1875 r. wydatki gmin powiatu dąbrowskiego
na 57 pisarzy gminnych wyniosły ogółem 1144 złr, z tego: na 8 uzdolnionych –
322 złr, na 3 mało uzdolnionych – 61 złr oraz na 46 nieuzdolnionych – 761 złr.
Przeciętnie więc pisarz uzdolniony zarabiał 40.25 złr, mało uzdolniony - 20.33
złr, nieuzdolniony 16.54 złr. Obok stałej płacy zdarzały się inne wynagrodzenia
przyznane pisarzom, jak np. w zbożu, drzewie, w użytku pola itp. W zwyczaju
było także opłacać pisarza od każdej wykonanej pracy, lub od numeru domu. Tacy
pisarze zarabiali około 21 złr rocznie [s. 138, 141, 144].
Kompetencje organów gminnych podzielone były na dwa wyraźnie wyodrębnione działy określane pojęciem zakresu własnego i poruczonego. Zakres własny, czyli samorządowy, obejmował wszystko, co dotyczyło gminy i jej potrzeb, a zarazem mogło być w jej obrębie załatwione własnymi siłami. Przede wszystkim było to zarządzanie majątkiem gminnym, a ponadto: czuwanie nad bezpieczeństwem publicznym, budowa dróg, mostów, ulic itp., nadzorowanie publicznych służb (policji, służby zdrowia, szkolnictwa, zakładów opieki społecznej, straży pożarnej) i załatwianie innych spraw, niezbędnych dla życia lokalnej społeczności. Na 100 gmin w powiecie dąbrowskim, służbą policyjną, leśną i polową dysponowała jedna, a w 24 zatrudniano jedynie policjantów. Pozostałe nie utrzymujące służby stałej, starały się potrzebie porządku i bezpieczeństwa zaradzić w inny sposób. Zadanie to spełniała zwykle zwierzchność gminna, tj. wójt z przysiężnymi, jak podawano, „czuwa nad porządkiem i bezpieczeństwem publicznem, albo przysiężni są uważani za pachołków gminy i wykonywują służbę policyjną bądź bezpłatnie, bądź nawet za wynagrodzeniem”. Obok pachołków straż nocną pełnili najczęściej kolejno mieszkańcy gminy [s. 178].
Z funkcją policyjną ściśle związane było sądownictwo w sprawach
przynależnych gminie. Jednak i w tej dziedzinie nie było najlepiej. Na 100 gmin
żadna nie prowadziła księgi orzeczeń, w 90 gminach nie wydano orzeczeń, w 9 od
1 do 10, w 7 od 11 do 25, w 1 od 26 do 50. Tak małą liczbę wyroków należy
przypisać z jednej strony zwyczajowi gmin wydawania orzeczeń ustnie, a z
drugiej małej czujności policji miejscowej. Wójt natomiast z obawy przed zemstą
uchylał się od użycia środków, jakie miał do poskromienia nadużyć, a nawet od
podania przestępstw do wiadomości władz wyższych [s. 180, 184].
Jednym z bardzo wymownych dowodów działalności gmin są budżety. Sama rozmaitość przedmiotów wydatkowania odzwierciedla różnorodne cele życia społeczeństwa, a skala wydatków pokazuje stopień uwagi, jaką zwraca ono na zaspokojenie swych potrzeb. Toteż budżety i rachunki w znacznej części zastąpić by mogły wszelkie inne badania działalności gmin. Niestety gminy galicyjskie przeważnie, albo nie układały budżetów i rachunków, albo też układały je tylko dla formy, dla zadośćuczynienia literze prawa.
Gminy w Galicji miały czerpać swe dochody przede wszystkim z majątku gminnego, następnie dopiero z podatków i opłat na cele gminne. Według danych z 1874 roku, 102 gminy powiatu dąbrowskiego dysponowały 3643 morgami i 539 sążniami gruntów, w tym: 10/1559 (0.32%) (morgi/sążnie) stanowiły - ogrody, role i łąki, 10/1559 (98.12%) – pastwiska, 8/1510 ( 0.24%) – lasy i 49 (1.32%) – nieużytki. Z przedstawionego zestawienia wynika, że grunty orne dawały nieznaczne dochody. Gminy posiadały bowiem głównie pastwiska i lasy, z których dochody otrzymywano przeważnie w naturze, lub w celu uiszczenia należnych podatków rządowych. Z kapitałów pieniężnych gminy dysponowały 34137.42 złr, z czego 33397.97 złr (97.82%) w obligacjach i 745.45 złr (2.18%) w gotówce [s. 206].
Według sporządzonego zestawienia ze 100 gmin wiejskich, jedynie 6
pokrywało wydatki z własnych dochodów, 60 pobierało dodatki do podatków
stałych, które wynosiły: w 12 (poniżej 5%), w 24 (5-10%) oraz w 24 (11-20% - gdy dodatki
przewyższały 20% podatku państwowego, potrzebne było zezwolenie Rady Powiatowej).
Opłatę z morgów pobierano w 33 gminach, a w jednej od numeru, co było zresztą w
jednym i w drugim przypadku działaniem nielegalnym [s.212].
Z tego samego zestawienia dowiadujemy się, że wydatki gmin na płace
administracji wyniosły 3147 złr, z czego wójtowie (oprócz tych płac więcej niż
połowa wójtów pobierała inne wynagrodzenia np. w zbożu, użytkowania kawałka
roli, zwolnienia od dodatków do podatków itp.) pobrali - 1376 złr, przysiężni -
16 złr, pisarze gminni - 1144 złr, policja i inni słudzy gminni - 611 złr. Na 1
gminę przypadało więc 31 złr wydatków na płace administracji gminnej. Wśród 100
wójtów wyodrębniono także: 55 - wyłącznie ze stałą płacą; 39 - ze stałą płacą
wolnych od podatków lub prestacji w naturze; 2 - ze stałą płacą mających inne
dochody; 1 - bez stałej płacy wolnego od podatków lub prestacji w naturze, 2 -
mających inne dochody oraz 4 – pracujących bezpłatnie. Z grona 203
przysiężnych: ze stałą płacą – 1; ze stałą płacą wolnych od podatków lub
prestacji w naturze – 17; bez stałej płacy wolnych od podatków lub prestacji w
naturze – 47; mających inne dochody – 1; pracujących bezpłatnie – 137 [s. 199,
202].
Z przedstawionych wyżej danych wynika, że budżety gmin wiejskich były tym
okresie niezwykle niskie, a dla niektórych z nich własny samorząd był jedynie
ciężarem. Przykładowo, budżet wiejski Wólki Mędrzechowskiej w 1913 roku wyniósł
w dochodach 749 koron (347.50 złr), w wydatkach 723 korony (31.50 złr), a
zamknął się nadwyżką 26 koron (13 złr). Aby zwiększyć dochody zaczęto już wtedy
w tej gminie pobierać opłaty z wykorzystania pastwiska gminnego (od sztuki
bydła płacono 60 hal., od gęsi 20 hal.) (KPRG).
W nieco tylko lepszej
sytuacji finansowej znajdowały się 2 miasteczka powiatu.
Tabela
3.
Źródła dochodów miast powiatu dąbrowskiego w 1874
roku.
Miasta |
z majątku nieruchomego |
z kapitałów |
z przywilejów |
z podatków konsumpcyjnych |
z podatków bezpośrednich |
z targowego, kopytkowego i myta |
z kar |
inne |
ogółem |
w złr |
|||||||||
Dąbrowa |
- |
33 |
1 |
972 |
300 |
950 |
60 |
123 |
2439 |
% |
- |
1.4 |
- |
39.9 |
12.3 |
39.0 |
2.5 |
5.0 |
100.0 |
Szczucin |
- |
5 |
- |
62 |
- |
535 |
- |
- |
602 |
% |
- |
0.8 |
- |
10.3 |
- |
88.9 |
- |
- |
100.0 |
Źródło: J. Kleczyński, s. 228-231.
Z
przytoczonych danych wynika, że w 1874 roku łączne dochody Szczucina wynosiły
611 złr, a Dąbrowy 2439 złr. Z tego dochody z opłat związanych z organizacją
targów i jarmarków (głównie tzw. targowe i
kopytkowe) w Szczucinie wynosiły 88.9%, podczas gdy w Dąbrowie 39% ogółu
dochodów. W tej ostatniej 39.9% uzyskiwano też z podatków konsumpcyjnych, a
12.3% z podatków bezpośrednich. Przedstawione informacje wyjaśniają przejawianą
troskę władz miejskich Szczucina o ten rodzaj dochodów.
Bardziej
precyzyjne dane dotyczące budżetów gmin wiejskich powiatu dąbrowskiego
posiadamy dopiero z 1905 roku, kiedy to dochody i wydatki zamknęły się kwotą
160358 koron (80179 złr). Należy jednak pamiętać, że obejmowały one w tym
wypadku również Szczucin i Żabno, stąd wzięły się po stronie dochodów wpływy z
targowego.
Wyszczególnienie |
Kwota |
% |
|
w koronach |
|||
Dochody |
|||
Z majątku gminnego
i kwaterunku |
43015 |
26,8 |
|
Z dzierżawy
propinacji i krajowych opłat konsumpcyjnych |
1200 |
0,7 |
|
Dodatki |
Do podatków
bezpośrednich |
38970 |
24,3 |
Konsumpcyjne |
5209 |
3,2 |
|
Targowe,
polowanie, rybołówstwo, taksy |
20550 |
12,8 |
|
Wpływy drogowe |
Myta i subwencje |
- |
- |
Wartość
protestacji |
23852 |
14,9 |
|
Cele szkolne,
dodatki, inne |
16822 |
10,5 |
|
Zapas kasowy |
1136 |
0,7 |
|
Odsetki od
papierów wartościowych |
3079 |
1,9 |
|
Inne |
6525 |
4,1 |
|
Razem |
160358 |
100,0 |
|
Wydatki |
|||
Koszta
administracji |
26076 |
16,3 |
|
Podatki |
14951 |
9.3 |
|
Straż
bezpieczeństwa i pożarna |
19341 |
12,1 |
|
Cele sanitarne i
charytatywne |
11614 |
7,2 |
|
Oświetlenie |
686 |
0,4 |
|
Przedsiębiorstwa
gminne |
450 |
0,3 |
|
Cele szkolne i
wyznaniowe |
24543 |
15,3 |
|
Cele drogowe |
Gotówką |
1652 |
1.0 |
Wartość
protestacji |
23852 |
14,9 |
|
Cele wojskowe |
461 |
0,3 |
|
Inne |
36732 |
22,9 |
|
Razem |
160358 |
100,0 |
Źródło:
PSG, s. 312-313.
Jak wynika z danych zamieszczonych w tabeli, na początku XX w., niewiele zmieniło się w strukturze dochodów i wydatków gmin. W dochodach nadal dominującą pozycję stanowiły wpływy z majątku gminnego oraz dodatków do podatków bezpośrednich, które łącznie dawały ponad połowę przychodów. W przypadku tych ostatnich to rosły one z roku na rok i w 1905 r., według wykazu uchwalonej stopy procentowej dodatków na cele gminne (bez podatków na cele drogowe) wynosiły w 17 gminach do 20%, a w 81, kształtowały się w przedziale 21-50%. Bez dodatków gminnych obywały się jedynie 4 gminy [PSG, s. 316].
Już od końca XIX w., gminy
pozyskiwały część środków budżetowych ze sprzedaży własnych gruntów, o ile uzyskiwały
zezwolenie Zarządu Powiatowego. Przykładowo w 1898 r., Zarząd Powiatowy
zaakceptował uchwały rad gminnych w:
1.
Niecieczy
z dn. 14 grudnia 1897 r., mocą której postanowiono sprzedać 791 sążni
kwadratowych za 347 złr siedmiu członkom tamtejszej gminy. Przy tym zalecono
zwierzchności gminnej, że należałoby zaniechać, ze względów bezpieczeństwa
publicznego, zabudowania zbyt szczupłych placów gminnych, lecz starać się, aby
wieś rozszerzyła się na zewnątrz;
2.
Kuziu
z dn. 4 lutego 1898 r., mocą której postanowiono sprzedać z pastwiska gminnego
Pawłowi Szczebakowi 189 sążni kwadratowych za kwotę 20 złr;
3.
Uchwałę
Rady Gminnej w Toni z dn. 22 stycznia 1898 r., mocą której postanowiono
sprzedać z pastwiska gminnego Janowi Saletnikowi, w osadzie Brzeźnica Mniejsza,
plac na budowę domu w rozmiarze 35 sążni kwadratowych za kwotę 8.76 złr;
4.
Nieczajnie
z dn. 26 lutego 1898 r., mocą której postanowiono sprzedać z pastwiska gminnego
Maciejowi Wężowi plac o powierzchni 189 sążni kwadratowych za 60 złr;
5.
Konarach
z dn. 26 czerwca 1898 r., mocą której postanowiono sprzedać z gruntu gminnego
część o powierzchni 30 sążni kwadratowych Sebastianowi Gizie za cenę 11.40 złr;
6.
Radgoszczy
z dn. 10 listopada 1898 r., mocą której postanowiono sprzedać Uryaszowi i Ryfce
Schacherom parcelę budowlaną, stanowiącą własność gminy Radgoszcz po cenie 25
ct. za l sążeń kw.;
7.
Słupcu
z dnia 4 stycznia 1898 r., mocą której postanowiono sprzedać z pastwiska
gminnego część o powierzchni 180 łokci kw. za 4 złr posłańcowi gminnemu [SWP].
Wydatki najlepiej pozwalają ocenić kierunek działalności gmin i z tego
względu stanowią miernik ich życia. W mało rozwiniętym gospodarstwie gmin
wiejskich zaspakajały, jak łatwo zauważyć, tylko najbardziej niezbędne
potrzeby, w tym: utrzymanie administracji gminnej, straży pożarnych, policji
itp. Gmina posiadała też oddzielne fundusze drogowe, szkolne, parafialne oraz
fundusz ubogich, których zarząd prowadzony był oddzielnie od funduszu gminnego.
Fundusze te najczęściej nie należały do jednej gminy, ale były własnością kilku lub też gminy i obszaru
dworskiego. Przykładowo w 1898 r., Zarząd Powiatowy, „Czyniąc zadość podaniom
właściwych Zwierzchności Gminnych wydał z zapasu funduszu ubogich w kasie Rady
Powiatowej w przechowaniu będącego ich fundusze: Gorzyce - 16 złr, Szczucin -
33 złr, Skrzynka - 20 złr, Żabno - 100 złr, Swarzów - 25 złr, Laskówka Chorąska - 21 złr, Sieradza - 20
złr, Olesno - 78 złr, Bagienica - 65 złr, Podborze - 30 złr, Otfinów - 130 złr, Świebodzin - 25 złr, Wola Szczucińska - 14.25
złr, Bolesław - 35 złr, Dąbrowica - 30 złr, Maniów - 30 złr, Słupiec - 35 złr,
Żelazówka - 6 złr, Borki - 12 złr, Jagodniki - 12 złr, Dąbrowa - 128 złr,
Szarwark - 30 złr. Wydanie tych funduszów nastąpiło dla udzielenia wsparcia
wykazanym przez Zwierzchności Gminne ubogim, przychylnie zaleconym przez
Wielebne Urzęda Parafialne” [SWP].
Zakres poruczony dotyczył współdziałania gminy z ogólną administracją państwową, w realizacji zadań wykraczających poza obręb jednej gminy. Polegał przede wszystkim na wyręczaniu władz w czynnościach należących do administracji rządowej. Gmina obowiązaną była np. załatwiać sprawy dotyczące poboru podatków i potrzeb wojskowych. W tym zakresie zwierzchności gminne podlegały starostwom powiatowym, a starosta jako organ rządowy, miał prawo w stosunku do gmin stosować przymus w zakresie zadań zleconych. Nie posiadały natomiast takiej egzekucji wyższe władze samorządowe. Wynikało to z przyjętej zasady, że nie może być w jednym państwie dwóch władz publicznych uprawnionych do stosowania przymusu. Toteż musiały się one w celu egzekucji uchwały zwracać z prośbą o pomoc do starostwa.
Oprócz rozstrzygania w sprawach zażaleń i rekursów wyższe władze mogły bezpośrednio wywierać wpływ na postępowanie gminy. Wydział Powiatowy mógł dawać napomnienia członkom zwierzchności gminnej, a nawet nakładać na nich kary w sprawach własnego zakresu działania gminy do wysokości 20 złr. To samo prawo przysługiwało politycznej władzy powiatowej w sprawach poruczonego zakresu, która mogła wstrzymać wykonanie uchwały rady gminnej, jeżeli ta przekraczała zakres działania rady, lub była niezgodna z obowiązującymi ustawami. Mogła też zarządzić środki zaradcze na koszt gminy, jeżeli rada gminna zaniedbywała lub obowiązki ciążące na niej z mocy ustaw. Najogólniej mówiąc obowiązywała zasada, że nadzór nad własnym zakresem należał do władz autonomicznych, natomiast nad zakresem poruczonym do władz politycznych.
Przykładowo, według Sprawozdania z czynności Wydziału Powiatowego w Dąbrowie za rok 1898, po przeprowadzonej lustracji gospodarki gminnej na omawianym terenie, wykryto wiele nieprawidłowości: „[…] Przy równoczesnym odebraniu urzędowania od ustępujących zwierzchności gminnych, a oddaniu nowo obranym w następujących gminach” w Brzezówce, Bolesławiu, Siedliszowicach, Szarwarku, Nieczajnie, Samocicach, Smęgorzowie, Wietrzychowicach, Krzyżu, Łęce Szczucińskiej, Pawłowie, Odporyszowie, Żelechowie, Załużu, Dąbrówkach Breńkich, Woli Szczucińskiej, Oleśnicy, Oleśnie, Wójcinie, Podkościelu, Toni, Kannie, Podlipiu oraz z zaleceniami w:
a) Podborzu, zarządzając wstawienie do budżetu tejże gminy na rok 1899 kwoty 78 złr z zaległymi procentami, celem zwrócenia tej kwoty kasie pożyczkowej gminnej, jako pożyczki zaciągniętej przez gminę Podborze na wydatki administracyjne;
b)
Zabrniu,
polecając zwierzchności gminnej donieść, czy ustępujący naczelnik gminy złożył
do kasy gminnej wykryty przy odbiorze urzędowania deficyt w sumie 39.30 złr;
c)
Adamierzy,
zastrzegając pociągnięcie do odpowiedzialności ustępującego naczelnika gminy
za:
- wadliwe i wbrew przepisom statutu
udzielenie pożyczki z kasy pożyczkowej, pisarzowi gminnemu, członkowi gminy
Olesno,
- za zagubione skrypta dłużne tejże
kasy na udzielenie pożyczki 2 gospodarzom,
- za zagubioną księgę kontową kasy
administracyjnej.
Zarazem odniósł się Wydział do Starotstwa
w Dąbrowie o polecenie c. k. Urzędom podatkowym, aby nie strącały z
preliminowanych dodatków gminnych należytości podatkowych z pastwisk wspólnych
intabulowanych na poszczególnych członków gminy, czyli uprawnionych do prawa
paszy, gminy tychże należności nie preliminują i nie są obowiązane płacić,
d)
Sikorzycach,
przy równoczesnym zagrożeniu ustępującemu naczelnikowi gminy oddania sprawy
Prokuratorii Państwa, nałożenia grzywny w kwocie 20 złr i skazania go na ponoszenie
kosztów dochodzenia komisyjnego, jeśli w dniach 30tu nie przedłoży imiennego
wykazu zaległości czynnych funduszu administracyjnego gminnego z dzierżawy
gruntu gminnego i ze sprzedaży cegły, pierwszych na sumę 357 złr. 22 ct.,
drugich na sumę 324 złr 37 ct;
e)
Laskówce
Chorąskiej, przy równoczesnym poleceniu zwierzchności gminnej pod grozą grzywny
5 złr, by ściągnęła w przeciągu dni 14tu
zaległe opłaty z pastwiska gminnego oraz od byłego wójta wykazany przy
składaniu urzędowaniu zapas kasowy w kwocie 4 złr;
f)
Pilczy
Żelichowskiej, przy równoczesnym poleceniu ustępującemu naczelnikowi gminy, by
bezzwłocznie złożył do kasy gminnej zatajony, a przy lustracji wykryty dochód
gminy w kwocie 60 złr 10 ct, pod grozą oddania sprawy c. k. Prokuratorii
Państwa. Równocześnie skazano tegoż na ponoszenie kosztów dochodzenia
komisyjnego w kwocie 4 złr 30 ct;
g)
Gorzycach,
przy równoczesnym zabronieniu zwierzchności gminnej zaciągnięcia pożyczki w
sumie 300 złr w kasie legatowej, gminnej fundacji ś.p. Feliksa br. Konopki, na
pokrycie kosztów wyszlamowania stawu gminnego, z tego powodu, iż tego rodzaju
operacja finansowa jest wręcz statutami tejże kasy wzbroniona;
h)
Czyżowie,
przy równoczesnym przeprowadzeniu licytacji na wydzierżawienie gruntu gminnego,
uzyskawszy tytułem czynszu z tego samego gruntu sumę dwa razy wyższą od
dotychczas pobieranej;
i)
Świebodzinie,
poleciwszy równocześnie ściągnięcie udzielonych izraelitom nie będących
członkami gminy pożyczek z kasy pożyczkowej gminnej z powodu, iż rzeczeni
izraelici wyzyskiwali tenże kredyt na cele lichwy;
j)
Konarach,
przy równoczesnym zwolnieniu naczelnika gminy od odpowiedzialności za uczyniony
mu przez byłego zastępcę naczelnika gminy zarzut, iż administruje majątkiem
gminnym ze szkodą gminy Konary;
k)
Grądach,
gdzie polecono zwierzchności gminnej uwolnić od urzędowania dotychczasowego
pisarza gminnego za zaniedbywanie swych obowiązków oraz włożono na tegoż
obowiązek pokrycia wspólnie z ustępującym naczelnikiem gminy bezprawnie
przyznanego opustu w sumie 16 złr 60 ct, z ceny kupna części gruntu gminnego;
l)
Jadownikach
Mokrych, gdzie wykryto przy kontroli kas gminnych niedobór w sumie 98 złr 35
ct, spowodowany przez ustępującego naczelnika gminy. Sprawę tę postanowiono
oddać w ręce c.k. Prokuratorii Państwa;
m) Swarzowie, przy równoczesnym
poleceniu zwierzchności gminnej, by część gruntu gminnego, położoną w samym
środku wsi, a tym samem narażoną na ustawiczne przywłaszczanie przez sąsiadów,
sprzedała tymże, a uzyskaną cenę kupna ulokowała korzystnie jako majątek
zakładowy gminy [SWP].
Ogółem więc usunięto z urzędowania w
1898 r. około 35% zwierzchności gminnych. Wiele podobnych uchybień i w innych
gminach jednostkowych zmusiło Wydział Powiatowy do powołania stałego lustratora
finansów gminnych: „Celem zapewnienia należytej kontroli nad gospodarkami
gminnymi w powiecie zamianował Zarząd powiatowy stałym lustratorem p. Kajetana
Kielczewskiego, pełniącego dotychczas te funkcje prowizorycznie, oraz powierzył
mu równocześnie pełnienie funkcji kontrolera kasy Rady powiatowej określonych
wyżej omówioną instrukcyą. Tytułem stałej płacy jako lustratorowi przyznał mu
Zarząd powiatowy w myśl uchwały Rady powiatowej 650 złr rocznie i dwa
kwinkwentia po 75 złr, zaś za prowadzenie kontrolerstwa dodatek do płacy
rocznie 200 złr., tudzież zapewnił mu prawa emerytalne” [SWP].
Pieczęć dąbrowskiego Wydziału Powiatowego z
podpisem prezesa Konopki – 1892 [ANKr]
Wydział Powiatowy zmuszony był
również w wielu wypadkach negować uchwały rad gminnych jak np. „Wbrew uchwale
Rady gminnej w Słupcu wstawił do budżetu gminnego w przychylnem załatwieniu
podania zwierzchności gminnej kwotę 105 złr 52 ct jako należność konkurencyjną
na regulację Nowego Brnia z gruntu gminnego. Odmówił zaś żądaniu zwierzchności
gminnej wstawienia do budżetu gminnego kwoty 11 złr jako premii asekuracyjnej z
budynków naczelnika gminy, jako w ustawie nieuzasadnionemu. Zabronił też
wykonania uchwały Rady Gminnej w Łęce Żabieckiej, by wydatki administracyjne
gminne pokrywać nie przez wstawianie w budżet gminy odpowiedniej stopy dodatków
gminnych, lecz przez wybiórkę gminną”. Poza tym:
- odmówił zatwierdzenia uchwały Rady
Gminnej w Żabnie z dnia 21 listopada 1897 r., mocą której postanowiono opuścić
dzierżawcy targowego Alterowi Sőblowi z czynszu dzierżawnego za rok 1897 kwotę
50 złr, z powodu zamknięcia kilku jarmarków w Żabnie dla rzekomej zarazy
pyskowo-racicowej;
- odmówił zatwierdzenia uchwały Rady
gminnej w Podlesiu Dębowym, którą postanowiono podnieść Józefowi Podsiadło i
czterem wspólnikom, opłaty za użytkowanie pastwiska gminnego, z powodu, iż uchwała
rzeczona nielegalnie została powziętą, a w szczególności bez należytego
kompletu radnych. Odmówienie zatwierdzenia nastąpiło na skutek rekursu
interesowanych;
- nie przychylił się do uchwały Rady
Gminnej w Oleśnicy z 11 lutego 1898 r., mocą której postanowiono podnieść z
kasy Rady Powiatowej cały zapas funduszu ubogich tejże gminy i użyć go jako
kapitału zakładowego do otwarcia kasy pożyczkowej gminnej;
- nie przychylił się do uchwały Rady
gminnej w Samocicach z 14 maja 1898 r., mocą której postanowiono podjąć cały
zapas funduszu ubogich tejże gminy w kwocie 250 złr, na pokrycie kosztów
utrzymania ubogiej chorej;
- zniósł uchwałę Rady gminnej w Oleśnie
z dnia 28 sierpnia 1898 r., w toku instancji Zarządowi powiatowemu
przedłożoną, mocą której uwolniono Marcina Sarata z Olesna od odpowiedzialności
za bezprawne obcięcie 13 sztuk brzózek przy drodze powiatowej Swarzów-Żelichów
rosnących, własność funduszu dróg powiatowych stanowiących. Równocześnie skazał
Zarząd powiatowy tegoż Marcina Sarata na zapłacenie temuż funduszowi
odszkodowania w kwocie 6 złr. 50 ct;
- nie przychylił się do uchwały Rady
gminnej w Samocicach z 15 maja 1898 r., mocą której postanowiono podjąć z kasy
Rady powiatowej cały zapas funduszu ubogich tejże gminy i użyć go na koszta
wyszutrownia drogi gminnej wiodącej od drogi powiatowej Szczucin-Hubenice
[SWP].
Po wybuchu I wojny światowej w całym
państwie został ogłoszony stan wojenny, co oznaczało automatyczne przejęcie
władzy przez czynniki wojskowe oraz zawieszenie prawie wszystkich praw obywatelskich.
Wojsko nie rozwiązało wprawdzie ciał i instytucji przedstawicielskich, ale
niektóre zawieszono, a pozostałe w praktyce przestały się zbierać. Nie działały
zatem rady gminne, natomiast wójtowie realizowali zadania z zakresu
poruczonego. Oznaczało to wykonywanie czynności zleconych przez instytucje
państwowe, a za ich realizację wójt odpowiadał jednoosobowo. Z tego m.in.,
powodu wójtowie narzekali powszechnie na nawał pracy: „Prace gmin we
wykonywaniu poruczonego zakresu działania w czasie pokojowym mnożyły się z
każdym rokiem bardzo znacznie i obciążały głównie naczelników gmin i
sekretarzy, powodem czego w czasie przedwojennym były w Izbie Poselskiej
licznie stawiane wnioski ze wszystkich stron w kierunku odszkodowania gmin za
te czynności im przez władze polityczne poruczone. Z wybuchem wojny […] prace
te wzrosły […] Dość wymienić przygotowania licznych przeglądów wojskowych do
jawienia się obowiązkowych pospolitaków, rekwizycye żywności, współdziałanie w
rozmieszczeniu wojsk na terenie całego kraju operujących, aprowizacja ludności
i połączone z tem bardzo utrudnione i skomplikowane przeprowadzanie spisów, jak
np. bydła przeznaczonego do rzezi i chowu itp.” [„Piast” 1917, nr 24].
Wójtowie odpowiadali także za dystrybucję kartek i
realizację wymiarów kontyngentowych, a z obowiązkowymi dostawami było sporo
kłopotów, gdyż wojsko zabrało większość koni. W konsekwencji władze zaczęły
ściągać kontyngenty w drodze rekwizycji, przy których obowiązkowo asystowali
wójtowie, co oczywiście powodowało do nich niechęć miejscowej ludności [„Piast”
1917, nr 1]. Niezależnie od tego opiniowali wszelkie podania o ulgi i zapomogi
oraz reklamację z wojska. Całość tych spraw była na tyle konfliktogenna, że
zjawiskiem nieuchronnym były, zatargi, pretensje i skargi, a całe odium spadało
na nich, bo to oni byli najbliższą władzą: „Na wójcie ciężą dwojakie obowiązki
- jedne nakłada na niego starostwo i inne władze, jak np. obowiązek
dostarczenia zboża, ziemniaków itd. Drugie obowiązki nakłada na wójta poczucie
obywatelskich obowiązków. Trzeba przyznać, że pierwsze obowiązki pełnią wójcia
należycie, a więc dostarczają – ile możności – władzom różnych produktów
rolnych, współdziałają przy rekrutacji itp. Jedni działają tu z poczucia obowiązku, inni może ze strachu
przed karami, które ciągle wójtom zagrażają. Gorzej jest z temi czynnościami
wójta, które powinien on spełniać z poczucia obywatelskich obowiązków. Dlatego
widzimy ten objaw, że wieś musi wozić do miasta ciągle swe produkta, zaś z
miasta nie przywozi się prawie nic. Nie ma na wsi cukru, nie ma nafty, nie ma
mąki dla bezrolnych” [„Piast” 1916, nr 53].
Tak duży zakres obowiązków powodował, że niewielu wójtów mogło im podołać: „Roboty spadło na nich tyle, że w starostwach, toby trzeba było pięciu na załatwienie tego w dwóch tygodniach, co wójt załatwić musi nieraz w dwóch dniach, choćby nie spał. Ci wójcia biorą za to tyle ile brali przed 20-tu laty, o ile oczywiście brać mogą. Ja, który to piszę, jestem wójtem w gminie, mającej 270 numerów. Roczna pensya wójta wynosi 100 koron. Dziś stosunki są takie, że pasterz, który pasie bydło, taki 14-letni pędrak, dostaje 200 koron na rok […] Podczas najazdu rosyjskiego wójcia ucierpieli bardzo wiele. – Moskale doskonale wiedzieli, gdzie wójt mieszka i znaleźli go zawsze, choćby się ukrywał, a nie żałowali i szturchańców i nahajek” [„Piast” 1916, nr 13].
W pierwszych latach niepodległości,
administracja gminna została obciążona masą dodatkowych czynności, co
negatywnie wpływało na jej finanse. Należało bowiem zatrudniać, coraz to nowych
urzędników, a wydatki z tym związane pokrywać z podatków nakładanych na
członków gminy. Jak pisał do „Przyjaciela Ludu” w 1920 r. jeden z wójtów:
„Obciążenie gmin nadmiarem czynności poruczanych przez władze państwowe
doprowadza do tego, że urzędy gminne stają się wielkimi zarządami. Nie
wystarcza już naczelnik gminy i pisarz lecz trzeba zatrudniać podwójciego,
asesorów i pomocników pisarskich” [„Przyjaciel Ludu” 1921, nr 34].
Ustawa
gminna z 1866 r., na terenach byłej Galicji, przetrwała z pewnymi zmianami do
reformy administracyjnej wprowadzonej w 1933 r., która w miejsce gmin
jednostkowych, wprowadziła pojęcie gminy zbiorowej.
Bibliografia
Archiwum Narodowe w Krakowie [ANKr], Starostwo Powiatowe w Dąbrowie 1907-1918 [SPD].
Bojko J., Okruszyny z Gręboszowa, Lwów 1911.
Dziennik praw państwa
[Dz.p.p.].
Dziennik Ustaw Krajowych
[Dz.U.K].
Kleczyńki J., Życie gminne w Galicyi, „Wiadomości
Statystyczne o Stosunkach Krajowych” [WSSK], R.IV, Lwów 1878.
Księga Protokołów Rady
Gminnej w Wólce Mędrzechowskiej 1869-1828) [KPRG].
Orts-Repertorium des
Königreiches Galizien und Lodomerien mit dem Grossherzogthume Krakau auf
Grundlage der Volkszählung vom Jahre 1869, Wien
1874 [OR].
Podręcznik Statystyki
Galicji, T. VIII, cz. II. Lwów 1908 [PSG].
„Piast” 1916.
Pilat T., Statystyka gmin i obszarów dworskich w
Galicyi, WSSK, R.IV, Lwów 1878.
„Przyjaciel Ludu” 1921.
Sprawozdanie z czynności Wydziału Powiatowego w Dąbrowie,
jako Zarządu powiatowego zorganizowanego rozporządzeniem Wys. C.k.
Namiestnictwa z dnia 2. lipca